Web Analytics Made Easy - Statcounter

"En rasjonalistisk revolusjon". Utbyggingen av Rykkinn

Mangeårig journalist og Rykkinn-beboer Svein Ola Hope holdt et fengslende lysbildeforedrag om utbyggingen av Rykkinn på 1960- og -70-tallet for Kolsås Rotaryklubb 14. januar. Hope, som er utdannet historiker og aktiv i Asker og Bærum Historielag, kom også med mange morsomme historiske fakta om mennesker og steder på Rykkinn.

Bakgrunnen for utbyggingsvedtaket var akutt boligmangel i Oslo-området på 1960-tallet. Rykkinn var da bondeland og hadde god plass. Men ingen av de 28 grunneierne ville selge til utbyggeren, det nystartede kommunale Bærum Tomteselskap. Dermed gikk den også da Høyre-styrte Bærum kommune motvillig til ekspropriasjon.

Planleggingen var fra første stund en suksess, framhevet Hope. Folk kom fra Australia og Japan for å studere opplegget. Feltet ble bygd ut med lavblokker, rekkehus og eneboliger i et i stor grad bilfritt miljø med store grøntarealer og god plass mellom bygningene. Biltrafikken ble stort sett holdt til ringveien rundt boligfeltet. Alle boliger hadde egen parkeringsplass med kort adkomst fra ringveien. Sykehjem ble lagt i første etasjer i lavblokker. Skoler ble lagt inne på feltet for å sørge for bilfri skolevei. Grendehus, kino, bibliotek, svømmehall, idrettshall, fotballbane, basketballhall og tennisanlegg med mer kom til. Rundt 20 kunstskulpturer pryder området. Dette ble omtalt som «en rasjonalistisk revolusjon» innen boligbygging.

Det eneste som manglet, var eget vinmonopol. Rykkinn velforening gjennomførte en spørreundersøkelse som viste at 67 prosent av de spurte var mot det (noen har lurt på hvor representativ målingen var). Polet havnet på Kolsås.

Forresten manglet også T-bane. Regulering for forlengelse av Kolsås-banen til Rykkinn har vært på plass i 55 år, men ingenting har skjedd, minte Hope om.

Også finansieringen som ble tilbudt interesserte boligkjøpere vakte oppsikt. Man kunne velge fra lave innskudd og høy månedsleie til høye innskudd og lav månedsleie. En fireroms leilighet kunne man for eksempel i 1972 få for kr 13 800 i innskudd og kr 480 i måneden.

Utbyggingen var ferdig i 1974, da pyramideblokkene på Belset stod klare til innflytting. Feltet var planlagt for rundt 10 000 mennesker, og ikke overraskende førte raskt innrykk av så mange til sosiale problemer. Særlig problematisk var det at noen blokker var satt av til bare sosialklienter. Rykkinn fikk dårlig rykte på seg for stoffmisbruk og voldelige ungdomsmiljø.

Rykkinns kanskje mest kjente sønn, Harald Eia, hengte ut Rykkinn i sin satiriske NRK-serie Lille lørdag. En av påstandene var: «Bare i Øst-Finnmark har bibliotekene færre utlån per innbygger enn det på Rykkinn». Rykkinn-patrioter reagerte likevel sterkere på beskrivelsen til forfatteren Nicolai Frobenius, som også vokste opp på Rykkinn, i hans bok Teori og praksis, filmatisert som «Sønner av Norge». De oppfattet den som ondsinnet svartmaling og innkalte Frobenius til åpent oppvaskmøte.

Imidlertid har Rykkinn etter hvert fått et langt bedre sosialt miljø og Rykkinn-folket er blitt stolt av hjemstedet sitt. Det har for eksempel skolekorps, voksekorps (Olsen-banden), kor (Valborgs eftf.), teatertrupp (Rykte), og en lysløype som kan brukes hele året (Eineåsen).  Grendehuset er flittig brukt. Tidligere utflyttere flytter tilbake.

På den andre siden er nå alle sykehjem på Rykkinn lagt ned, noe Hope beklaget.

Hopes lysbildeforedrag ble fulgt av mange spørsmål, blant annet om hvor navnet «Rykkinn» kommer fra. Hope mente opphavet er den gamle skysstasjonen under Eineåsen og at den opprinnelige formen var «Rødkinn».

Kveldens treminutter var ved Ivar Andenæs, som nettopp hadde lest ferdig Salman Rushdies Sataniske vers. Som kjent avsa Irans religiøse leder, Khomeini, i 1988 en dom (fatwa) mot boken for blasfemi. Det førte til omfattende demonstrasjoner og terroristaksjoner. Blant annet ble den norske forleggeren av boken, William Nygaard, nesten drept i et attentat. Riksadvokaten bestemte i fjor, mot statsadvokatens forslag, at politiets etterforskning av drapet skulle fortsette. Rushdie selv ble i 2022 utsatt for et knivangrep som førte til at han mistet synet på det ene øyet. Iran opprettholder Khomeinis fatwa, og Ivar var ikke trygg på at saken var ute av verden. 

Tekst og foto: Tore Nedrebø

Svein Ola Hope på Rykkinn seniorsenter.

Ivar Andenæs omtalte Salman Rushdies Sataniske vers.