Web Analytics Made Easy - Statcounter

E18 Vestkorridoren: Stort og komplekst veiprosjekt

E18 Vestkorridoren er et av de største og mest komplekse utbyggingsprosjektene i Norge, i et av de mest trafikkerte og befolkningstette områdene. Det konstaterte prosjektleder Tom Hedalen fra Statens Vegvesen på Rotary-møtet på Skui Grendehus mandag 1. september. Hedalen karakteriserte det også som det første slike prosjektet der prisen, vel 23 milliarder 2024-kroner for etappe 1, ble bestemt før man visste hva som skulle bygges. Han vedgikk at det er mye for 4,4 km E18 med samme kapasitet som i dag.

Rundt 90 000 kjøretøyer passerer strekningen daglig under byggearbeidet, og det bor 5000 mennesker innen 150 meter fra virksomheten. Hedalen hadde stor forståelse at de blir plaget av støy og støv, men viste til at Høyesterett hadde slått fast at byggeperioden på 10 år er "midlertidig" og at naboer derfor ikke har krav på kompensasjon.  

E18 Vestkorridoren er fellesbetegnelsen på hovedveien mellom Oslo og Asker. Den planlagte utbyggingen av E18 har en samlet strekning på 17,3 km, fra Lysaker i Bærum til Drengsrud i Asker. I tillegg vil prosjektet gi ny hovedsykkelrute, ny veg mellom Gjønnes og E18 (Gjønnestunnnelen), ny vegforbindelse til Fornebu (Vestre lenke) og nye gang- og sykkelveger. Prosjektet skal legge til rette for at flere kan reise kollektiv, sykle eller gå, gi bedre trafikkflyt for næringstrafikken, økt trafikksikkerhet og redusert bilbruk. Deler av E18 skal flyttes under lokk eller legges i tunnel. Det vil redusere støy- og støv, og legge til rette for by- og stedsutvikling i området. E18-delen av etappe 1 planlegges åpnet for trafikk i 2027/2028 og hele prosjektet  E18 Lysaker-Ramstadsletta ventes ferdigstilt i 2030.

I et separat prosjekt arbeides det med detaljreguleringsplan for at Lysaker skal bli kollektivterminal. Meningen er at kollektivreisende med fjernbuss vestfra her skal måtte gå over til Fornebubanen eller tog inn til Oslo. Tidsrammen er 2025-2029. 

Etappe 1 av E18 Vestkorridoren omfatter ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta, ny lokalvei til Fornebu, tunnel til Gjønnes, og nye gang- og sykkelveger. Hedalen opplyste at Statens Vegvesen måtte kjøpe 150 bygg til en kostnad av to milliarder kroner før anleggsarbeidet kunne begynne. Stortinget har vedtatt at 70 prosent av kostnadene skal dekkes inn gjennom bomavgifter.  Ifølge Hedalen er prosjektet i rute med hensyn til både framdrift og kostnader. 

Når det gjaldt etappe 2, fra Ramstadsletta til Nesbru, opplyste Hedalen at det arbeides med en reguleringsplan, som forhåpentligvis skal vedtas i løpet av 2026.  Planlagt byggestart er 2032, og arbeidene er anslått å ta 15 år. Ny E18 forbi Sandvika vil i så fall stå ferdig i 2047. Planleggingen omfatter ny hovedveg i tunnel og dagsone, nytt lokalvegsystem med kollektivløsning og kobling til kollektivknutepunkt i Sandvika, hovedsykkelveg og nettverk for gående og syklende samt tilrettelegging for byutvikling i områdene tilknyttet E18-traseeen. Også her blir det stor grad av bompengefinansering. "Sandvika kommer til å likne en sveitserost" på grunn av alle tunnelene, kommenterte Hedalen. 

Med etappe 3, Nesbru-Drengsrud, skjer det foreløpig ingenting. Hedalen viste her til politisk enighet om at samferdselsprosjekter i årene som kommer skal nedprioriteres til fordel for forsvar og helsevesen.

Mer informasjon fra Statens Vegvesen om Vestkorridoren finnes på nettet her

Prosjektleder Tom Hedalen, Statens Vegvesen på Skui Grendehus.

Tekst og foto: Tore Nedrebø